Ve 30. letech 20. století byl vybudován průplav Otrokovice – Rohatec. Kanál byl dlouhý 50 km a měl sloužit ke zvýšení spodních vod, závlahu a plavbu. Protože se na ní významnou měrou podílel Tomáš Baťa, vžil se pro stavbu lidový název „Baťův kanál“. Stavbu tvoří pohyblivé jezy s výsuvnými tabulemi a závlahovými klapkami, plavební komory, soustavy závlahových a drenážních kanálů, které jsou roztroušené po celé krajině. Kanál tvoří z části řeka Morava a z části pro něj bylo vykopáno umělé koryto. 1. května 2002 byl průplav Otrokovice - Rohatec slavnostně pojmenován Baťův kanál a v současnosti je přístupno a propojeno 48 km původní trasy Baťova kanálu a 17 km navazujících říčních kilometrů. Po vodě tak jsou spojena města Otrokovice a Petrov, mezi nimiž se propluje 10 plavebními komorami.
Do následujících let je plánováno splavnění Baťova kanálu do zdrže jezu Hodonín a splavnění severním směrem do Kroměříže. Novým posláním vodní cesty Baťův kanál, prodloužené na souvisle splavný úsek Kroměříž- Hodonín o celkové délce cca 76 km, je vytvořit páteř pro turisticky využívanou oblast Slovácko. V rámci první investiční akce, splavnění do Hodonína, bude vedle stávajícího jezu, na vodním toku Radějovka, vybudována nová plavební komora Rohatec se zázemím. Dále dojde k rozšíření koryta tohoto nesplavného toku pod jezem v délce cca 800 m. Součástí stavby je i zvýšení stávajícího hospodářského mostu a vybudování nové ocelové lávky pro pěší a cyklisty, která zajistí bezpečné spojení mezi českou a slovenskou stranou. Významnou částí projektu je i řada kompenzačních opatření, které mají za cíl minimalizovat negativní vliv stavby na životní prostředí. Mezi nejvýznamnější opatření patří přeložka regionálního biokoridoru. V rámci druhé investiční akce bude nutné překonat stávající jez Bělov u Otrokovic výstavbou nové plavební komory. Ve zdrži jezu Bělov budou provedeny nezbytné úpravy pro zajištění požadovaných parametrů vodní cesty a bude vybudováno nové přístaviště v Kroměříži. Délka prodloužení severním směrem bude cca 15,8 km.
Horní tok: Kroměříž - Uherský Ostroh
Dolní tok: Veselí nad Moravou - Hodonín
Přístavy - dolní tok
- Veselí nad Moravou - 48.9540939N, 17.3719086E
- Vnorovy - 48.9307186N, 17.3287444E
- Strážnice - 48.9034814N, 17.3124117E
- Petrov - 48.8859711N, 17.2718228E
- Výklopník - 48.8740850N, 17.2299856E
- Sudoměřice - 48.8727906N, 17.2131250E
- Rohatec - 48.8600369N, 17.1760750E
- Hodonín - Centrum vodní turistiky
Zajímavosti - horní i dolní tok
Délka splavného kanálu: 53 km (Otrokovice - Skalice)
Šířka kanálů: průměrně 12 m
Hloubka kanálu: průměrně 1,5 m
Podjezdná výška kanálu: min. 2,1 m
Rozdíl hladiny na vodní cestě: 18,6 m
Počet vyrovnávacích zdymadel: 13
Počet jezů: 13
Doporučený rozměr lodí (délka/šířka/ponor): 38 m / 5 m / 80 cm
Počet mostů: 56
Bez oprávnění je možno řídit malá plavidla do výkonu 20 kW, která jsou schopná pouze výtlačné plavby a max. rychlosti 12 km/h.
Zdroj informací: www.batacanal.cz
|
|